
EU-projekter
Port of Vordingborg gør en aktiv indsats for at deltage i relevante EU-projekter indenfor branchen. Havnen værdsætter at kunne sparre og samarbejde, så der bliver skabt et godt netværk i hele EU. Projekterne som havnen har deltaget i, har ikke kun skabt en god omtale, men også en positiv økonomi samt erfaringer og nye kompetencer, som kan tages med videre i nye projekter i fremtiden.
Når havnen deltager i et EU-projekt, er det vigtigt at det skaber værdi for havnen i form af synlig eller konkret udvikling eller nyttig viden, da sådanne projekter kræver ressourcer både inden, under og efter.
Nuværende projekter
Port of Vordingborg er partner i INCONE60 Green - et treårigt EU-projekt under Interreg South Baltic Programme 2021-2027. Projektet startede i januar 2024.
Kernen i INCONE60 Green-projektet er visionen om at skabe smartere digitale løsninger, der harmoniserer driftseffektivitet med miljøforvaltning. Missionen er også at føre an i at reducere det klimamæssige fodaftryk af havneaktiviteter gennem innovative tilgange, der prioriterer bæredygtighed uden at gå på kompromis med ydeevnen.
Som partner i projektet, engagerer havnen sig i bæredygtig udvikling ved at være med til, at udvikle og implementere grønne løsninger og fremme miljøvenlig transport. På den måde bidrager Port of Vordingborg til en mere bæredygtig fremtid for hele Østersøregionen.
EU-projektet er delt op i tre dele.
1) Første del af projektet går ud på, at udvikle og teste et nyt port management system som hedder SeaTech Port Management System. Systemet skal gøre det nemmere for mindre havne at administrere og afvikle skibsanløb, ved at digitalisere og automatisere opgaverne og handlinger forbundet med skibsanløb, blandt andet ved at inddrage data fra andre databaser.
2) Anden del af projektet går ud på at udvikle et system kaldet SeaWay Software. Dette system skal kunne hjælpe med at beregne omkostninger og andre parametre, når et skib transporterer gods fra A til B. Det vil sige, at man kan gå ind og vurdere på hvilke parametre et skib er mere miljømæssigt og samfundsmæssigt fornuftigt at transportere gods med, sammenlignet med lastbiltransport.
3) Den tredje del af projektet handler om at udvikle en database, som hedder SeaStat database. Her skal man kunne trække statistik og andet relevant viden på de aktiviteter der sker i den maritime branche. Databasen skal understøtte informeret beslutningstagen.
For mere information, besøg projektets officielle hjemmeside: INCONE60 Green.
INCONE60 Green: 2024-2027
Tidligere projekter
I juni 2020 til maj 2023 var Port of Vordingborg med i EU-projektet AEGIS, som står for Advanced Efficient and Green Intermodal Systems. Projektet blev finansieret af Horizon 2020 programme.
Projektet var et forsknings- og innovationsprojekt, som gik ud på at udvikle fleksible skibssystemer, automatiseret lasthåndtering, standardiseret lasteenheder og nye digitale teknologier. I forbindelse med dette projekt udviklede Port of Vordingborg planen til en Multipier, der skal kunne håndtere flere former for godstyper autonomt og potentielt med autonome skibe.
Du kan læse mere om AEGIS her: AEGIS hjemmeside
AEGIS: 2020-2023
Fra 2018 til 2022 var Port of Vordingborg partner i INCONE60 projektet, som står for Inland blue Transport Connector E60. Projektet blev finansieret af Interreg South Baltic Programme 2014-2020.
Fra projektets start var Port of Vordingborg associated partner i EU-projektet, men i 2021 blev havnen ordinær partner. Det betyder at som associated partner, støttede og promoverede havnen blot projektet, men som ordinær partner gik havnen mere ind i projektet og fik opgaver og ansvar som skulle udføres ifølge med projektet.
EU-projektet gik ud på at udvikle sejlads langs den internationale vandvej E60. Men også udvikling af digital cargo flow model med formålet at reducere omkostninger, CO₂-aftryk og logistikkæde.
Havnens primære rolle i projektet var at lægge havn til 2 pilot trips (hhv. 22-09-2020 og 10-05-2022), hvor man afprøvede modellerne i projektet. Desuden udarbejdede havnen en case study som endte ud i en bog om bæredygtig havneudvikling udgivet på engelsk og polsk.
Projektet førte til at short sea shipping (SSS) blev promoveret udover Danmarks grænser. Havnen fik skabt et netværk og styrket potentielle samarbejder med polske havne. Desuden førte dette EU-projekt til et nyt EU-projekt nemlig, INCONE60 Green, som bygger videre på nogle af projektets resultater.
Du kan læse mere om INCONE60 her: INCONE60 hjemmeside
INCONE60: 2018-2022
Fra 2016 til 2021 var Port of Vordingborg med i EU-projektet DUAL Ports, som står for Developing Low carbon Utilities, Abilities and potentiel of regional entrepreneurial Ports. DUAL Ports blev finansieret af EU’s The North Sea Region Programme, som henvender sig til 49 regioner i syv lande rundt om Nordsøen.
Programmet har fokus på at forbedre infrastrukturen og fremme udviklingen af miljøvenlige løsninger.
Port of Vordingborg havde i dette EU-projekt fokus på hvordan overskydende jord fra anlægsprojekter kunne genanvendes, så man undgår de lange og miljøskadelige transporter til deponering. Projektet har dannet grundlag for samtlige udvidelser på Port of Vordingborg.
Du kan læse mere om DUAL Ports her: DUAL Ports hjemmeside